Zdravotně postižení mají v okrese málo vlakových spojů

REGION – Největší tuzemský dopravce České dráhy každým rokem navyšuje počet bezbariérových spojů. Oproti loňsku jich tak přibylo v jízdním řádu sice téměř čtyři sta padesát, toto číslo se však netýká našeho regionu.


 Cestování na některých tratích na Hodonínsku může tak stále pro imobilní pasažéry znamenat velký problém. Symbol postavičky na invalidním vozíku, který má zaručit pohodlné cestování i obtížně se pohybujícím, najdeme v regionálním jízdním řádu jen u několika vybraných spojů. „Bezbariérové spoje jsou nyní na Hodonínsku provozovány na trati mezi Kyjovem a Veselím nad Moravou v intervalu dvou hodin, a pak také na trati z Hodonína do Sudoměřic, Veselí nad Moravou a Javorníka. Taky tento spoj jezdí v základním intervalu dvou hodin,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský, podle kterého stanicí v Hodoníně projíždí ještě některé mezinárodní vlaky vybavené bezbariérovými vozy.

Podle mluvčího drah by se přitom dalšího zlepšení podmínek pro pasažéry se zhoršenou možností pohybu mělo v regionální dopravě dostat zase v příštím roce. „Souvisí to s modernizací stávajících ale i nákupem nových vlaků. Například soupravy Regionova, které jsou jedním z typů bezbariérových vozidel, budou dodávané prakticky do všech regionů České republiky,“ upozornil Šťáhlavský s tím, že jde o vozidla doplněná o různé typy mechanických a elektrických plošin nebo ramp, které slouží k překonání případných výškových rozdílů a mezery mezi vozidlem a nástupištěm. „Z mého pohledu, pokud bych měl být v současné době odkázaný jen na vlak, je to opravdu velký problém. Pokud vím, někde jsou sice nástupiště pro nízkopodlažní vagony, ale ve většině případů tomu tak není. A podobné je to i s plošinou, která má pomoct při nástupu. Nehledě na to, když by měl člověk cestovat někam dál a přestupovat, tak to si opravdu nedovedu představit,“ krčil rameny například šestačtyřicetiletý vozíčkář Pavel Malík, který před patnácti lety ochrnul při autonehodě.

Podle vedoucí osobní dopravy z uzlové železniční stanice ve Veselí nad Moravou Marcely Pavkové rampa pro snadný nástup cestujících funguje ve veselské stanici už několik let. „Přesto ale platí to, že by si měl imobilní cestující tuto službu objednat alespoň den předem,“ upozornila Pavková s tím, že v budoucnu by mělo obecně ve veřejné dopravě platit, že bude snadno dostupná pro všechny cestující. „Od seniorů, malých dětí, maminek s kočárky až po lidi se zdravotním handicapem,“ vyjmenovala Pavková. Nízkopodlažní vozidla mohou mít přitom také další výhody. „Třeba to, že se díky bezbariérovému přístupu výrazně v zastávkách urychlí nastupování a vystupování,“ vysvětlila vedoucí osobní přepravy ve stanici ve Veselí.   

Všechna vozidla jako nízkopodlažní a tím pádem i bezbariérová také v regionální dopravě je ale zatím hudba vzdálené budoucnosti. „Je to ideál nejen Českých drah, ale jistě všech veřejných dopravců. Zatím to ale neplatí ani v zemích, kde se v minulosti trvale investovalo do obnovy vlakových souprav jako je například Rakousko, Německo nebo Švýcarsko,“ konstatoval Šťáhlavský.

DISKUZE

comments powered by Disqus
NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY