Hodonín zavedl zkušebně rezidentní parkování

Main_radnice
Ilustrační foto. | FOTO: Archiv týdeníku Nové Slovácko

Hodonín – Ve dvou lokalitách v centru Hodonína zavedlo město rezidentní parkování. Týká se to oblasti tří panelových domů na Národní třídě a náměstí Osvobození. Tato místa jsou totiž v samém středu města a stání aut tu doposud nebylo zpoplatněné ani jinak regulované.

„Důvodem zavedení rezidentního parkování je, aby lidé, kteří tu bydlí, měli vůbec šanci u svých domů zaparkovat. Jedná se zatím o zkušební provoz, který poběží do konce roku. Pak město vyhodnotí jeho účinnost“ vysvětlil mluvčí Hodonína Ivo Cencinger.

Rezidentní parkování je sice v okresním městě běžné, doposud ale nebyly nikde vyhrazené zóny pouze pro obyvatele dané lokality.

Městský úřad začal vydávat rezidentní karty od 1. června. Na odboru investic a údržby je mohou získat zájemci z adres Národní třída 34, 40, 46, Náměstí Osvobození 1 – 8 a Zámecká 4. Platí do konce roku, a zatímco první karta stojí 250 korun, za každou další je potřeba zaplatit 1500 korun. Je to opatření, které má zamezit, aby domácnosti s více vozy zabíraly místa ostatním sousedům. Na Národní třídě je totiž pro 180 bytů vyhrazeno jen 120 míst, na náměstí Osvobození a v Zámecké ulici pak pro 216 bytů 134 míst.

V lokalitách označených jako „zóna“ mají všechna vozidla, která nejsou kartou označená, zákaz stání. Platí nepřetržitě a jeho dodržování kontroluje městská policie.

Na několika dalších místech, kde už jsou umístěné parkovací automaty, například v Rodinově a Zámecké ulici, mohou držitelé rezidentních karet stát bez zaplacení parkovného. Jinde ale musí platit stejně jako ostatní řidiči. K 12. červnu vydalo město 186 parkovacích karet. „Ty jsou nepřenosné a vázané na udanou SPZ. Poskytujeme ale i volně přenosné karty, které jsou určené třeba pro opraváře nebo návštěvy,“ upozornil Cencinger.

Hodonín má devatenáct parkovacích automatů, nedostatek míst pro auta je ale trvalý. Podle koncepce statické dopravy je jich v centru a jeho nejbližším okolí zhruba dva a půl tisíce, stává zde ale přibližně o pět stovek aut víc. Znamená to, že každý druhý řidič musí zaparkovat načerno.

Nedostatkem parkovacích míst v centru se v těchto týdnech zabývá taky Kyjov. Tam se konkrétně jedná o sídliště Kollárova-Jurovského, které leží v těsném sousedství středu města. Rezidentní parkování, v rámci kterého mohou na sídlišti v čase od 8 do 17 hodin zaparkovat pouze držitelé rezidentních karet, tam platí už několik let. Od 1. července ale dojde k úpravě stávajícího režimu. „Obyvatelé sídliště dlouhodobě poukazují na nedostatek parkovacích míst. Pohybujeme se ale v centru a počet stání je tak velmi omezený. Vedení města však chce lidem žijícím na sídlišti Kollárova-Jurovského vyjít vstříc, a tak rezidentní stání v této lokalitě prodlouží po celý den, včetně víkendů,“ vysvětlil mluvčí kyjovské radnice Filip Zdražil a doplnil, že změně režimu parkování předcházelo několik debat s tamními obyvateli.

K úpravě k prvnímu prázdninovému dni dojde i na kyjovském náměstí, kde se pro změnu změní ceník. Půlhodina parkování tam teď vyjde na 5,-Kč. Nově bude pětikorunu stát jen prvních 30 minut, za každou další půlhodinu už řidiči zaplatí 10,-Kč. „Menší zdražení je jedním z několika opatření, kterými chceme z centrálního Masarykova náměstí alespoň část aut odsunout. Prvním krokem bylo rozšíření parkovacích stání za kulturním domem, kde navíc řidiči první hodinu parkují zadarmo,“ dodal Zdražil. Jak a zda vůbec vrátit Masarykovo náměstí lidem na úkor aut, bude hlavním tématem besedy, která se před kyjovskou radnicí uskuteční ve středu 28. června od 18 hodin.


DISKUZE

comments powered by Disqus
NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY