Sražený chodec skončil s vážným zraněním v nemocnici. Letěl pro něj vrtulník

Main_2a_dopravni_nehody_foto_1
Devatenáctiletý řidič srazil muže. Ten skončil v nemocnici. | FOTO: Policie ČR

Hodonínsko – Vážným zraněním a leteckým transportem chodce do brněnské nemocnice skončila dopravní nehoda, k níž došlo minulý týden ve Svatobořicích-Mistříně. V Hlavní ulici srazilo osobní auto chodce, který vstoupil do silnice. Devatenáctiletý řidič do něj narazil pravou částí auta a pro chodce musel letět vrtulník.
V minulém roce se takových případů stala téměř padesátka. Jedna z nich skončila tragicky. „Smrtí chodce skončila dopravní nehoda, která se stala na začátku října u Dubňan. Dvaadvacetiletý řidič osobního auta před odbočkou do kempu Josef srazil devětapadesátileté muže, který stál i s kolem na okraji silnice. Ten přes auto přepadl na silnici a svým zraněním podlehl,“ popsal tragickou nehodu mluvčí hodonínských policistů Petr Zámečník.
Od srpna do prosince evidují policisté na Hodonínsku dvaadvacet dopravních nehod, v nichž svou roli hrají chodci. Za celý rok to bylo to čtyřicet osm případů, což je o osm více než v roce 2016. Tehdy však smrtí skončily dvě nehody.
Podle policejního mluvčího není v regionu místo, kde by se tyto dopravní nehody stávaly nejčastěji. „Dopravní nehody se stávají na různých místech regionu, v obcích i mimo ně. Stejně tak je to i s přechody pro chodce, ani tady nelze jednoznačně říct, kde se nehody stávají častěji. Jestli na přechodu nebo mimo něj,“ informoval Zámečník.
V zimním období se nejvíce těchto nehod stává v podvečer nebo při rozednívání. „V návaznosti na zvýšený počet dopravních nehod s účastí chodců apelujeme právě na tuto skupinu účastníků silničního provozu. Je totiž důležité podotknout, že chodec nemá při přecházení absolutní přednost a musí si zkontrolovat, jestli ho řidič vidí,“ uvedl Zámečník s doporučením nosit reflexní prvky i ve městech, kde nejsou ze zákona povinné.
Nošení reflexní prvků je povinné mimo obec, za snížené viditelnosti, tedy i například za deště či sněhu a v místě, kde není veřejné osvětlení. Prvek musí být umístěný na viditelném místě. „Měl by být viditelný ze všech stran, ale třeba nejčastěji používaná reflexní páska jde vidět asi ze tří čtvrtin. Měl by být umístěn na končetině, která je směrem do silnice. Takže pokud jde chodec po levé straně, reflexní páska má být umístěná na pravé ruce či noze, aby ho řidič včas zaregistroval,“ informoval Pavel Čížek z BESIPu.
Člověk, který jde po neosvětlené silnici ve tmavém oblečení, je pro řidiče viditelný až ze vzdálenosti osmnácti metrů. Při jízdě rychlostí devadesát kilometrů za hodinu, tak řidič má necelou vteřinu na zareagování. V případ červeného oblečení jde o dvacet čtyři metrů a člověk v bílém je pro řidiče viditelný na vzdálenost padesáti pěti metrů. „Obrovský rozdíl je to právě při použití reflexních materiálů, kdy je člověk viděn až na vzdálenost dvou set metrů. Oproti černé barvě tak jde o desetinásobek, což je velký rozdíl. Význam reflexních materiálů je opravdu velký,“ vysvětlil Čížek.
O správném chování v silničním provozu se učí už nejmenší děti na základních školách. Kyjovský domeček pořádá dopravní výchovu v Kyjově a s výukou začíná už u dětí ve druhé třídě. Spolupracuje na ní s policií. „Ve druhým třídách se zaměřujeme především na chodce. Na to, jak se mají v provozu pohybovat, a že je potřeba nosit reflexní prvky. Když je nějaké téma aktuální, například dopravní nehoda, tak se mu v hodině intenzivně věnujeme. Pro čtvrté třídy máme výuku zaměřenou na cyklisty, ale první vyučovací hodina je opakováním z druhého ročníku, takže se zabýváme jenom bezpečností a chováním chodců,“ sdělil zástupce ředitelky Domu dětí a mládeže v Kyjově David Hegedüs. (Michaela Ivánková)

DISKUZE

comments powered by Disqus